De snelst groeiende christelijke datingsite van Nederland

Probeer ons gratis uit

Wat is het verschil tussen en evangelisch en traditionele kerk?

ForumChristelijk leven

51 – 75 van 155    Ga naar pagina:  Vorige  1  2  3  4 ... 7  Volgende Plaats reactie

  • SARI439

    6 augustus

    God geeft de vrijheids keuze..... is het niet zo dat we moeten zien dat we helemaal niet in staat zijn om een keuze te maken??

    TABITHA434 schreef:

    Bert, dat is wat traditionele kerken zo eng vinden van de Evangelische kerken: Ze zijn zo ontzettend bang dat er geen woord meer aan te pas komt wat in de bijbel staat.

    en eerlijk? Ik heb jarenlang in een foute evangelische kerk gezeten, dus ja er zijn ook echt wel foute kerken.
    Nu ga ik bijna elke week naar de kerk waar de bijbel op een prachtige manier wordt verwoord, zowel oud als nieuw testament.

    Misschien moeten wij het eens op deze manier bekijken:

    God geeft de mens vrijheids -keuze.

    De mens misbruikt de keuze door zondig te worden

    God wilt het in orde maken met Zijn kerk, maar hij wist van tevoren dat zijn volk eigenwijs en liefdeloos zou zijn, daardoor wordt het geloof zoals wij het kennen voor iedereen toegankelijk.

    dan lezen we door heel de bijbel - zeker ook het oude testament- de komst van Jezus door.

    Jezus komt, Hij leeft,verdwijnt spoorloos 18 jaar lang om op ongeveer 30 jarige leeftijd terug te komen. Jezus doet vele wonderen in drie jaar tijd om vervolgens te gaan sterven aan het kruis

    Jezus staat op na drie dagen, zodat eigenlijk het complete oude testament wordt vervuld in zijn daad

    Of wel : Wij zijn nu niet langer gevangen door de zonden die ons overheersten, maar mogen vrij zijn in de genade van Jezus.

    Waarom de evangelische kerken zo anders zijn dan traditionele kerken?
    In het evangelie draait het om deze waarheid: Weten dat we niet perfect zijn, en mogen zijn wie wij zijn met al onze gebreken en fouten, geliefd door God door Zijn zoon heen, en niet langer meer de slaaf van de wetten.

    En wanneer ben jij een slaaf?
    Zolang jij gevangen bent door de angst om fouten te maken, de angst dat je de wet niet goed hebt nageleefd, de angst dat je misschien toch nog teveel zondige dingen hebt gedaan, de angst dat je niets mag zeggen of voor jezelf mag opkomen, de angst dat God niet van jou houdt

    Want dat is alles behalve van God. God is geen angst.
    Ontzag is geen angst, ontzag hebben betekent je zelf niet beter voor doen dan God, of denken alles te weten zoals God het doet.

    En dat was mijn preek.

    Fijn weekend allemaal,

  • 6 augustus

    8-o @Sari , God vraagt juist dat we heelbewust keuzes maken , weloverwogen en doordacht :-)

    Hij heeft ieder mens een vrije wil gegeven  , zodat je kan kiezen .

  • SARI439

    6 augustus

    maar maken we ons dan niet juist van God onafhankelijk??

    het zijn zomaar vragen hoor,,,vragen en twijfels die bij  mij opkomen.......

  • 6 augustus

    Niet als we voor Hem kiezen  toch , dan leert Hij leven naar Zijn wil  , Zijn weg , de Waarheid en het Leven .

    We kiezen dan juist voor Zijn leiding , dus afhankelijkheid van Hem .

    Ik weet dat je heel veel vragen en twijfels hebt  , laat de 'waarom ' vragen achterwege  en vraag God "Hoe dan "?  Dat is leven in afhankelijkheid van Hem , dan sta je open voor Zijn leiding .

  • SARI439

    6 augustus

    wij maken onafhankelijk van God een keuze voor God......dat vraag ik mij af of dat kan,,,je mag toch vragen hebben of niet?? waarschijnlijk weet niemand daar echt een antwoord op...misschien ben ik wel een zeurpiet,,,

  • 6 augustus

    Ja mee eens wat Margriet zegt !!

    Sari je hebt niks te verliezen als je Jezus aanneemt in je leven, HIJ staat aan je deur en HIJ klopt...

    waarom zou je Hem niet binnenlaten? HIJ houd van je<3

  • 6 augustus

    @ Sari , God heeft jou gekozen  , Hij heeft het initiatief genomen , het is aan jou  dat aan te nemen .

    Je bent géén zeurpiet hoor , je bent zoekende en God helpt je de antwoorden te vinden , Hij heeft de antwoorden voor je op geschreven in de Bijbel .

  • 6 augustus

    Mijns inziens heb je gelijk Sari, want de keuzes die wij maken zijn vaak met ons gevoel,denken, kortom, vanuit het vlees. Zonder God zijn wij niet bij machte om een goede keuze te maken. God geeft ons de vrijheid om een keuze te maken, zijn wij gehoorzaam naar het vlees of aan de wil van God. Wanneer we vragen wat Gods wil voor ons is, God betrekken in de keuzes die wij moeten maken, dan pas maken we de beste keuze.

    Een goed voorbeeld vind ik Adam en Eva. God gaf een keuze aan hen. Hij plaatste de boom van kennis van het goed en kwaad  en zei dat ze van alle bomen mochten eten behalve van die boom.
    Hier hebben ze dus duidelijk de vrijheid om te kiezen, gehoorzaam te zijn. Tevens zegt God erbij dat wanneer ze van die boom zullen eten, ze gelijk zullen sterven.

    Wanneer wij dus eerst God vragen welke keuze het beste voor ons is
    dan komen we nooit bedrogen uit

    SARI439 schreef:

    God geeft de vrijheids keuze..... is het niet zo dat we moeten zien dat we helemaal niet in staat zijn om een keuze te maken??

  • 6 augustus

    @Sari

    Er is een site die heet: Ben ik wel uitverkoren HOME.

    Veel vragen die jij hebt kan je daar vinden met alle antwoorden uit Gods woord.

    Kijk maar of je die site wilt bezoeken

    En je bent geen zeurpiet...ik zou zeggen niet opgeven !!:-)

    6 augustus gewijzigd door JANE993

  • SARI439

    6 augustus

    bedankt @jane ga het opzoeken.

    18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.

    19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.

    19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.

    20 Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?

    21 En dit gebod hebben wij van Hem, namelijk dat die God liefheeft, ook zijn broeder liefhebbe

    liefgehad heeft.

    20 Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?

    21 En dit gebod hebben wij van Hem, namelijk dat die God liefheeft, ook zijn broeder liefhebbe

    francisca@ bedoel je daarmee we hebben de keus in het paradijs al gemaakt??

  • 6 augustus

    Nou Mario...ik zit mijn hele leven al in een traditionele kerk...maar de god van de Islam dezelfde als onze God? Dat is toch even iets anders ...en ook wij geloven erin dat onze zonden worden vergeven...

    6 augustus gewijzigd door LOUISE648

  • 6 augustus

    De aanhangers van de Islam wordt geleerd  , anderen van hun vrijheid te beroven , en zelfs van het leven te beroven . Zelfs zichzelf van het leven te beroven ten koste van  de Islam met de belofte  "beloond "te worden met zeven schone maagden .

    Wat leert het Woord van God ons , de Waarheid ?  Dat wie deze dingen doet  onder de macht van de vorst dezer wereld is : of te wel satan . Die een moordenaar en een bedrieger is  en een berover is .

    Dus zeker niet de God die wij dienen .

    6 augustus gewijzigd door MARGRIET124

  • 6 augustus

    Nee dat zeker niet!

  • JOOP410

    6 augustus

    Ik vind het jammer dat er zulke grote verschillen zijn. Ik ben 37 jaar lid geweest van een traditionele kerk en neig nu heel sterk naar de evangelische kant. Wellicht is mijn scheiding in 2003 daar een beetje debet aan geweest. In die tijd wist men nog niet zo goed hoe ze daar mee om moesten gaan.

    Ik ervaar de verschillen als heel groot, maar als mijn lieve dochter (zelf hersteld hervormd) dan zegt "pap, volgens mij denk jij helemaal niet zoveel anders dan wij" dan zijn de verschillen misschien wel minder groot dan ik denk.

    Ik denk dat de traditionele kerk bol staat van traditie en religie  en dat God in het nieuwe verbond relatie wil. Volgens mij (zie Hebreen 8) is God heel duidelijk over de 2 verbonden. Het verbond van Mozus (oude testament / de wet) en het verbond van de Genade (ook wij als niet Joden mogen aanspraak maken op de verbondsbeloften omdat Jezus voor ons aan het kruis is gegaan). Ze bestaan niet naast elkaar, het nieuwe vervangt het oude.De wet is gegeven om ons te laten inzien dat we ons er niet aan kunnen houden. Jezus is vervolges de vervulling van de wet. Hij was de enige die dat wel kon. Door Zijn dood zijn wij rechtvaardig voor God. Als we Hem aannemen uiteraard.

    In de traditionele kerken staat m.i. met name het onderwijs centraal. Maar ook zijn er regels die door mensen gemaakt zijn. In mijn beleving is te vaak (onterecht) gezegd dat die regels van God zijn. 1 ervan is de kinderdoop. Een mooi gebaar maar in mijn ogen niet bijbels. En het is al helemaal niet gekomen in de plaats van de besnijdenis. Dat staat nergens in Zijn Woord en ik behoor tot de zeldzame categorie die de bijbel letterlijk neemt. (Verbazingwekkend dat een christen kan denken dat God een homo huwelijk goed vind want ook daar is Hij duidelijk over, maar dat is een ander topic :-)). De besnijdenis was voor de joden en wij zijn van oorsprong heidenen. Ik weet dat over de doop verschillend wordt gedacht en ik wil niemand tegen het zere been schoppen. Ieder moet doen wat hij of zij denkt dat goed is. Ik denk dat God de doop koppelt aan de bekering en dan heb ik het over een echte bekering. Dat is wat anders dan een levenslang kerklidmaatschap.

    Als gevolg van het bovenstaande denk ik ook dat de wet geen plaats meer hoort te hebben in de kerk. Het is een goede wet, God heeft de regels opgesteld, maar het is vervuld. Bij de kruisdood scheurde het voorhangsel als teken van een direct benaderbare God. Daarvoor liep de communicatie via Mozes en vele profeten en priesters.

    Als we echt in de kruisdood van Jezus gaan staan zijn wij rechtvaardig voor God. Niet omdat wij zo goed zijn, maar omdat Hij voor ons betaald heeft. Genade wil niet zeggen dat we er maar op los moeten leven. Als je je echt realiseert wat jezus voor ons gedaan heeft wil je niet meer zondigen.

    Persoonlijk denk ik dat de traditionele kerken nog teveel in het oude verbond hangen en in mijn ogen kun je dan nooit de volledige vruchten van het nieuwe verbond pakken. God is veel meer dan wij voor mogelijk hebben gehouden. Hij wil voor ons het allerbeste: gezondheid, voorspoed etc. Dat willen wij voor onze kinderen toch ook? Ik geloof ook niet dat ziekte van God komt. Maar christenen hebben er wel mee te maken. Ons bidden hoeft niet een verlanglijstje te zijn, we mogen in de rechtvaardigheid gaan staan die Jezus voor ons heeft verworven. Als je je kind een kadootje geeft(kruisdood van je allerliefste Zoon, dat is pas een kado) doet hij of zij je geen groter plezier dan er mega blij mee te zijn. Zo is onze Vader ook. Maar dan in het kwadraat.

    Ik geef toe dat in de evangelische kerken te makkelijk wordt geroepen " je bent geliefd en het maakt niet uit wat je doet of wie je bent en ik heb dit of dat op mijn hart". We zijn wel zeer geliefde kinderen maar het heeft wel consequenties een navolger van Jezus te zijn. Jezus oordeelt nooit, maar zegt er wel altijd bij "Gaat heen en zondig niet weer". Ook dat op je hart hebben moet je wel heel zeker weten. God moet dat dan wel Zelf bevestigd hebben, het liefst langs meerdere wegen.

    Persoonlijk denk ik dat in de evangelische kringen Jezus en zijn kruisdood meer centraal staat (en wat Hij allemaal voor ons wil zijn) terwijl in de traditionele kerken meer de nadruk wordt gelegd op ons zondebesef. Los van de 2 verbonden en bijvoorbeeld de gaven van de Geest is het misschien niet veel meer dan een verschil in klemtoon. Wij zijn zondig, God had ons lief en wilde ons redden, stuurde Zijn zoon en nu zijn wij rechtvaardig. Zoiets. Iedere kerk pikt er iets uit dat zij belangrijk vinden en het is allemaal waar.

    God vraagt geloof. Denk maar aan de bloedvloeiende vrouw. Ze wist dat als ze maar Zijn mantel aanraken zou  er genezing zou volgen. En het gebeurde.  David idem dito. Stond voor een reus maar wist dat God met hem was. De eerste steen was raak. Verhalen zat in de bijbel waaruit blijkt dat Hij maar 1 ding van ons wil: Hem geloven op Zijn woord. En op Hem vertrouwen zoals een klein kind blindelings vertrouwt op zijn ouders.  Ik denk dat het mij en vele anderen vaak ontbreekt aan geloof. Ik hoorde van een vrouw met MS die naar een genezingsdienst kwam en op voorhand nieuwe schoenen had gekocht omdat ze wist dat ze weer zou kunnen lopen. En het gebeurde. Voor velen misschien een lachertje, ik vind het een geloofsdaad. Ik zeg er bij dat ik zelf helaas nog niet zover ben.

    Ik wil niemand kwetsen en probeer een ieder te respecteren. Als het aan mij lag zaten we met z'n allen in 1 kerk. Ik heb in de chat wel es verhitte discussies gevoerd en dan ben ik soms wat direct en lomp, waarvoor mijn excuses.  

    Verschillende kerken, 1 in Christus. dat schept een band :-).

  • 6 augustus

    Nee Sari, ik bedoel ermee dat God toen ook al een relatie/omgang met de mens wilde. Hij gaf ons zelfs die keuze en liet ook weten wat de gevolgen waren als we de verkeerde keuze zouden maken En er is niets aan dat verlangen van God veranderd, Hij wil nog steeds omgang met ons hebben, dus ook overal bij betrokken zijn, ook in keuzes die we moeten maken. Want zonder Hem maken we de verkeerde keuzes die ons leiden naar onvruchtbare werken.

    SARI439 schreef:
    francisca@ bedoel je daarmee we hebben de keus in het paradijs al gemaakt??

  • 6 augustus

    @Joop

    Mooi geschreven, ik denk ook dat de verschillen niet zo heel groot zijn.

    Ik zou ook graag willen dat we allemaal in 1 kerk zaten, hoor nu toch vaak wel negatieve geluiden van Christenen die bepaalde dingen zo vreemd vinden in een andere denominatie, begin me daar steeds meer aan te ergeren eigenlijk.

    Waarom niet elkaar accepteren en respecteren ook al denk je anders over bepaalde zaken

    Men blijft toch denken dat het in zijn of haar kerk het beste is...zo niet volmaakt

    We kunnen beter kijken naar wat ons bind:-)

  • JOOP410

    6 augustus

    @ Jane

    Helemaal mee eens Jane. Ik las gister over een predikant die op voorhand zei dat eenderde van zijn onderwijs niet klopte. Daarmee wilde hij maar aangeven dat wat wij ook bedenken, bestuderen, beredeneren of wetenschappelijk onderzoeken, wij altijd tekort schieten. Gods gedachten zijn hoger dan de onze. Ik vond dat heel mooi.

    Hier in het noorden begint menigeen voor zichzelf met een kerk. Mijn bloedeigen zusje is daar ook mee bezig. Er is veel onrust en onvrede binnen de bestaande kerken. Ik denk dat "voor jezelf beginnen" op kerkelijk vlak een verkeerde tendens is.

  • 6 augustus

    Klopt Joop,dat gebeurt hier ook..veel dertigers zijn bezig geweest met het oprichten van een eigen gemeente ...de stand van zaken is nu..zo n 200 mensen...ze zijn bijna allemaal afkomstig uit de vrijgemaakt gereformeerde kerk..Een kerk waar ik van oorsprong ook uit kom...er is veel onrust in die kerken door heel Nederland trouwens !

    6 augustus gewijzigd door LOUISE648

  • 6 augustus

    Vanmiddag ging het weer over de hoedjes en de zwarte kleding, wat kan men zich daar druk over maken. Gisteren fietste ik langs zo`n kerk in mijn woonplaats en zag deze mensen naar hun kerk lopen, ik wil met andere ogen naar hen kijken (niet oordelen) want ik ken ze niet en weet niet wat er in hun hart leeft.

    Dan denk ik: God kent hen en misschien geniet God wel van hun kleding keuze, ze doen het tenslotte voor Hem.

    @Joop

    Dat is verrassend om te horen dat eenderde van de prediking niet zou kloppen, zou best zo kunnen zijn omdat mensen de Bijbel verschillend interpreteren.

    De huiskringen zijn ook wwer in opkomst.

    6 augustus gewijzigd door JANE993

  • JOOP410

    6 augustus

    Ik kom sinds mijn dochter daar bij hoort wel es in de hersteld herv kerk. Totaal niet mijn ding op voorhand en toch heeft het wel wat. Er is eerbied en ontzag. Zware preken. Mijn schoonzoon komt uit de Geref Gem uit Ned. Als ik dan hoor dat een handvol bejaarden slechts aan het Avondmaal mag dan heb je het volgens mij niet begrepen. De rest heeft nog niet het HA-niveau. Maar in gesprek gaan is dan beter dan hard weglopen.

  • 6 augustus

    En ze kwamen "dagelijks" samen en deelden alles samen, ze aten samen en er was vrede.. en God voegde dagelijks toe :-D

  • SARI439

    7 augustus

    @joop,,,jij draagt ook een bep. geloof uit,,dezelfde als ik die van vele mensen gehoord heb.....daar hoef je het toch niet mee eens te zijn??zoals jij misschien niet eens ben hoe anderen het geloof beleven....die verschillen maken toch juist dat je niet overeen kan komen.??of zie ik dat verkeerd?

    7 augustus gewijzigd door SARI439

  • JOOP410

    7 augustus

    @Sari dat klopt helemaal. Een ieder staat er op zijn of haar eigen manier in. Ook opvoeding en persoonlijke ervaringen of totaal geen ervaringen met God bepalen hoe je er in staat.

    Maar als je zelf overtuigd bent van een God als Liefhebbende Vader vind ik het sneu dat anderen denken dat ze geen recht hebben op wat Hij allemaal wil geven omdat ze niet goed genoeg zijn.

    Maar je hebt gelijk, ik hou het forum een beetje voor gezien :-).

  • SARI439

    7 augustus

    o mijn schuld?? je kan iem niet dwingen net zo denken als jij net zo als ik  jou niet kan dwingen te denken net als mij..

  • JOOP410

    7 augustus

    Dat is ook nimmer mijn bedoeling hoor. Als ik zo overkom mijn excuses. En nee niet jouw schuld, maar ik ben zo weer vertrokken :-).

51 – 75 van 155    Ga naar pagina:  Vorige  1  2  3  4 ... 7  Volgende Plaats reactie