De snelst groeiende christelijke datingsite van Nederland

Probeer ons gratis uit

Wat betekent het woordje eeuwig??

ForumChristelijk leven

76 – 100 van 151    Ga naar pagina:  Vorige  1 ... 3  4  5 ... 7  Volgende Plaats reactie

• HAPPY664

11 april

BETTIE628 schreef:

Wat eeuwig betekent? geen begin en geen einde

Dat is inderdaad een goede definitie van eeuwig. Alleen een probleempje: het eeuwige leven heeft wel een begin....Het woord eeuwig is dus een containerbegrip geworden. Ik noteer: wel een begin, geen einde = eeuwig. Wel een einde en geen begin (bijvoorbeeld voor eeuwige tijden, die tijden hebben geen begin maar wel een eind) = eeuwig. Geen begin en geen eind = eeuwig.

Lieve mensen, de Bijbel drukt zich heel nauwkeurig uit in de grondtekst. Gods woord is zevenvoudig gelouterd (psalm 12). En jullie denken dat er dan één woord wordt gebruikt met een veelheid aan betekenissen? Dat snap ik echt niet.

Het antwoord is heel simpel: God drukt zich uit in voor mensen begrijpelijke taal. De eeuwige God is de God van de eeuwen omdat wij dat begrijpen kunnen. Dat is heel duidelijk te zien aan waar het woord eeuwig van is afgeleid. In het Nederlands en ook in het Grieks is de taalregel dat het bijvoegelijke naamwoord (eeuwig) nooit een andere betekenis kan hebben dan het zelfstandig naamwoord waar het van is afgeleid (eeuw). Bijvoorbeeld: jarig is afgeleid van jaar. Vettig is afgeleid van vet. Nattig van nat. De betekenis van nattig is ontleend aan wat nat betekent. Zo is eeuwig afgeleid van eeuw en een eeuw is een tijdperk (in het Grieks: aioniosch is afgeleid van aioon).

• PIET361

11 april

Hoi Happy, fijn dat je er weer bent!

Misschien heb jij er nog zin in om het te vertellen, maar ik niet meer hoor. Ik heb al zoveel en vaak verteld over de AION, men snapt het niet of men wil het niet snappen. Ik weet niet wat dat is.

11 april gewijzigd door PIET361

• BERT970

11 april

@Piet

Er is ook zoiets dat AION in verband staat met de leer van de Alverzoening!

Die leer kom ik nergens in de Bijbel tegen! Dus als AION en Alverzoening op één noemer geplaatst kunnen worden dan hecht ik nul tot niks geen waarde aan wat AION betekenen zou!

Beter is het om uit te gaan van Gods Woord en daaruit te lezen dat de Eeuwigheid betekent dat we straks, na onze dood die Eeuwigheid ingaan. En dan zijn er slechts 2 wegen: of een eeuwig wel of een eeuwig wee! Nimmer eindigend! En God is van eeuwigheid tot eeuwigheid!! In Hem is geen oorsprong/begin en geen einde!

Kunnen wij dat bevatten? Nee, dat gaat ons verstand ver te boven!!

• BERT970

11 april

www.psalmboek.nl/zingen.php?psID=90

Psalm 90 bezingt dat ook! Dat God geen eind of oorsprong heeft!

• BERT970

11 april

uitdaging.nl/6066-wat-is-eeuwig-leven

Ik vond nog dit interessante en lezenswaardige stuk!🙏

• NATASCHA934

12 april

Goede uiteenzetting.:up:

HAPPY664 schreef:

Dat is inderdaad een goede definitie van eeuwig. Alleen een probleempje: het eeuwige leven heeft wel een begin....Het woord eeuwig is dus een containerbegrip geworden. Ik noteer: wel een begin, geen einde = eeuwig. Wel een einde en geen begin (bijvoorbeeld voor eeuwige tijden, die tijden hebben geen begin maar wel een eind) = eeuwig. Geen begin en geen eind = eeuwig.

Lieve mensen, de Bijbel drukt zich heel nauwkeurig uit in de grondtekst. Gods woord is zevenvoudig gelouterd (psalm 12). En jullie denken dat er dan één woord wordt gebruikt met een veelheid aan betekenissen? Dat snap ik echt niet.

Het antwoord is heel simpel: God drukt zich uit in voor mensen begrijpelijke taal. De eeuwige God is de God van de eeuwen omdat wij dat begrijpen kunnen. Dat is heel duidelijk te zien aan waar het woord eeuwig van is afgeleid. In het Nederlands en ook in het Grieks is de taalregel dat het bijvoegelijke naamwoord (eeuwig) nooit een andere betekenis kan hebben dan het zelfstandig naamwoord waar het van is afgeleid (eeuw). Bijvoorbeeld: jarig is afgeleid van jaar. Vettig is afgeleid van vet. Nattig van nat. De betekenis van nattig is ontleend aan wat nat betekent. Zo is eeuwig afgeleid van eeuw en een eeuw is een tijdperk (in het Grieks: aioniosch is afgeleid van aioon).

12 april gewijzigd door NATASCHA934

• BERT970

12 april

[Offtopic]

15 april gewijzigd door SAMENCHRISTEN

• PIET361

12 april

[Offtopic, dubbel]

15 april gewijzigd door SAMENCHRISTEN

• 12 april

Aion is toch "eeuw?  En dan niet in de zin van een hedendaagse eeuw van 100 jaar maar het woord voor tijdsperk. Tijd, tijden en een halve tijd: 3 1/2 jaar, deze tijd zal geensinds voorbijgaan aleer deze dingen geschieden etc.

• RICHARD157

12 april

Ik wil een simpele vraag stellen aan Happy of Piet..
    Ik begrijp zeker wat jullie beide zeggen, maar laten we het woord eeuwig weg laten en laten we gewoon "voor altijd" gebruiken.
    Zijn wij na ons dood "voor altijd" bij de Heer of een tijdsperiode.
    Als het niet voor altijd is maar een periode, waar gaan wij na die periode dan heen? Wat gebeurd er na die periode? Waar gaan wij heen na die perdiode?

• HAPPY664

12 april

RICHARD157 schreef:

Ik wil een simpele vraag stellen aan Happy of Piet..
    Ik begrijp zeker wat jullie beide zeggen, maar laten we het woord eeuwig weg laten en laten we gewoon "voor altijd" gebruiken.
    Zijn wij na ons dood "voor altijd" bij de Heer of een tijdsperiode.
    Als het niet voor altijd is maar een periode, waar gaan wij na die periode dan heen? Wat gebeurd er na die periode? Waar gaan wij heen na die perdiode?

Hallo Richard,

Eeuwig betekent niet voor altijd, dus zo kun je het niet gebruiken denk ik. Het antwoord op je vraag staat in 1 Thess. 4 vers 17 (En zó zullen wij altijd samen met de Heer zijn) en is totaal niet afhankelijk van de betekenis van het woordje eeuwig.

• NATASCHA934

12 april

Eeuwig betekent voor altijd, zonder einde. Net opgezocht voor precieze defenitie.

• BERT970

12 april

Amen Natascha!!🙏

• NATASCHA934

12 april

Heb ik niet van mezelf hoor, Bert. :)

• BERT970

12 april

Nee maar zo is het! Eeuwig is : zonder een begin en in ieder geval Zónder Einde!! Eindeloos!!

• 12 april

Eeuwig is voor altijd en over dit soort WOORDEN kan men beter maar niet gaan discusieëren, dat BEVORDERT nu NIET bepaalt ons "Geestelijke welzijn". Er zijn echt zoveel belangrijke levensbeschouwelijke onderwerpen waar we elkaar mee kunnen OPBOUWEN in geloof. BIJVOORBEELD: Elkaar opbouwen en bemoedigen om "in God's Kracht voort te kunnen" zijn  drive's waarmee wij ons veel beter kunnen bezig te houden. Niet ieder mens heeft hoge school gevolgt . Er staat in de Bijbel dat zelfs een dwaas niet zal struikelen op Zijn weg. Was Jezus niet juist onder de eenvoudige mensen??Laten wij zijn voorbeeld ook hierin volgen.

• BERT970

12 april

Amen Bettie!! 🙏💚

• PIET361

12 april

Och, als je iets niet wil begrijpen, waarom zou je er dan ook moeite voor doen?

• FROUKJE674

12 april

Eeuwig is zonder begin en einde.

Onze Eeuwige God kan en zal Zichzelf nooit tegenspreken, dus als Hij zegt dat we op een dag bij Hem zullen zijn en dat dat voor altijd zal zijn dan geloof ik Hem.

Ook al begrijp ik het ten diepste misschien niet, Hij zegt niet voor niets dat Zijn wegen ondoorgrondelijk zijn en Zijn gedachten vele malen hoger dan de onze.

Er komt een tijd dat we de zon en de maan niet meer nodig hebben want Hij is bij ons.

Er komt immers als alles vervult is een nieuwe hemel en nieuwe aarde en dan zal het zijn zoals God het bedoeld heeft.

Het enige wat mij rest te doen is te vertrouwen op Hem wetende dat Hij alles voorbereid heeft en hoe het ook zal zijn, het zal goed zijn.

Hij zal ons nooit begeven of verlaten zegt Zijn Woord.

• BERT970

12 april

Amen Froukje!! Mooi beschreven! Ik kan mij daar goed in vinden!🙏💚

• PIET361

12 april

Zie je wel dat je het niet wil begrijpen!

Was Johannes niet een roepende in de woestijn?

Nou zo voel ik me hier ook! Het is maar goed dat ik weg ga.

12 april gewijzigd door PIET361

• HAPPY664

13 april

Ik probeer het uit te leggen, maar het valt mij op dat ik geen enkele inhoudelijke reactie krijg. Dat vind ik dan wel weer jammer, ik vraag mij af waarom ik überhaupt de moeite neem.

• 13 april

@Happy

Er hebben toch vier mensen gereageerd op jou schrijven?

• NATASCHA934

13 april

Wat voor reactie had je dan op gehoopt/verwacht @Happy?

• 13 april

Ach wat zonde Happy, dat jij je hierdoor zo ontmoedigd voelt. Ontmoedigingen e/o teleurstellingen ontstaan meestal toch door te hoge verwachtingen heb ik ervaren. Opgepast hierdoor krijgt de macht van de duisternis kansen om zich in "je binnenste" te gaan nestelen. Voeg je in het eenvoudige en het zal je geworden is een oud gezegde, wat tot op de dag van vandaag geldt. God's Zegen geld voor ieder ook  Zijn Erbarming en Eindeloze Liefde, daar mogen we als christenen deze Paastijd weer bij stilstaan.

Alleen geloof is nodig!

76 – 100 van 151    Ga naar pagina:  Vorige  1 ... 3  4  5 ... 7  Volgende Plaats reactie