De snelst groeiende christelijke datingsite van Nederland

Probeer ons gratis uit

Relatie aangaan zonder verliefdheid?

ForumSingles en relaties

51 – 75 van 96    Ga naar pagina:  Vorige  1  2  3  4  Volgende Plaats reactie

• BERBERIS853

3 januari 2016

Hoi  Kees (en andere)

Voor mijn ; ik weet zeker dat je met iemand kan omgaan waar je vriendschap

voor voeld, zonder verliefd te zijn

dat wil niet altijd zeggen dat je dan samen gaat wonen toch?

Als je zo een vriendschaps relatie kan hebben is toch prachtig

samen leuke dingen doen en ondernemen is toch te gek voor woorden

dit is toch gaaf.

;-)

• AART839

3 januari 2016

Helemaal mee eens, wat is verliefdheid?

Respect, liefde en genegenheid, kan uitgroeien tot iets moois.

• KEES154

3 januari 2016

Op pagina 1 is die vraag beschreven Aart.

Wel leuk de reacties te lezen, toch word er volgens mij nog wel verschillend over gedacht.

• 3 januari 2016

Wat is verliefdheid ??  Dat kan  op elke leeftijd je overkomen / of te wel  over je komen in allerlei situaties en omstandigheden ,  je kunt het ook zoeken maar meestal overvalt het je plotseling , volkomen onverwacht . Het is héél aanstekelijk , aantrekkelijk , [d]waas , roes , het maakt je uitgelaten [ als een kalf in de wei na de lange winter] al je zinnen zijn gericht op die  ene . Dat is een heerlijk gevoel maar ook zit er een gevaar in omdat je daardoor minder geremd bent [ alsof je een beetje aangeschoten bent ] Je ziet alles door de bekende roze bril .Je hebt de neiging snel over de schreef te gaan / verder dan dat je van plan was .Je wordt beheerst / in beslag genomen door die ander . o.a door de al eerder genoemde hormonen die dan vrij komen en of lichamelijke aantrekkings kracht ,  zien [ op het eerste gezicht] ruiken [ hormonen geven een geur af en proeven ,[ zoenen] Het is dus een hele fysieke reactie .[ dit is de eros liefde]

Daardoor kan verliefdheid ook plotseling weer over zijn en je letterlijk ontnuchterd achter laten .

Vroeg of laat zul je weer nuchter en waakzaam worden  , en ontdek je dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is  maar dat er ook doornen zijn .

Is er ook vriendschap ontstaan dan kun je nog steeds verder met elkaar , het geven en nemen .

De vriendschappelijke liefde  is de Filio [ broeder liefde] dit op het gebied van het intelect [ over van alles en nog wat discussieren]   op sociaal gebied : het samen ondernemen van dingen , als wandelen , dansen of sport . op emotieel gebied ; het delen van gevoelens zowel positieve als negatieve. Op het geestelijk gebied : het delen van elkaars opvattingen en gevoelens over bijvoorbeeld geloofsbeleving en de zin van het leven . Op het gebied van esthese :  het delen van schoonheid , b.v  samen kijken naar een mooie zonsondergang .

Als in een relatie beide partners bereid zijn om te geven is er sprake van de derde fase : de volwassen relatie : waarin ieders basis behoeften worden vervuld : zoals , zorg voor elkaar, vertrouwen in elkaar , respect , begrip, acceptatie, waardering , bevestiging, erkenning, bewondering, goedkeuring, geruststelling en aanmoediging .

Dit is de Agapé liefde of te wel de Goddelijke liefde , blijvende liefde .

Dat kan alleen als het hart vrij is .

Bovenstaande is de Natuurlijke gang van zaken  .

De Goddelijke Bovennatuurlijke gang van zaken is precies andersom .Die begint bij God Zelf  die ons een nieuw hart vol van Zijn liefde geeft dat vrij is  en al onze behoeften vervuld zodat wij die liefde met anderen kunnen delen .

Volgens mij is bij ieder de wil er wel , maar het goede ook doen ?  Als wij Jezus hierin volgen dan kan het ! !! Als beide er zich voor inzetten .

Alle emoties mogen er zijn , heeft God ons gegeven , maar emoties alleen mogen ons niet overheersen [ons de baas zijn] We moeten ook ons verstand gebruiken  en ons hart laten spreken .  

Lief hebben naar Gods orde : met geheel uw hart  , ziel en verstand .

• 3 januari 2016

Oei , bovenstaande is veel langer geworden dan ik dacht  , het rolde er achter elkaar uit .

Veel hiervan heb ik met vallen en opstaan ontdekt  , geleerd en leer elke dag meer .

Heb geworsteld met soort gelijke vragen als hierboven aan de orde kwamen  en ook die in het Topic " steeds vallen op "foute "mannen of  vrouwen ".  

en dan nog ...... kun je ten val komen !  Maar gelukkig richt God je weer op , dat doet Hij voor zijn kinderen.

• ESRAEL671

4 januari 2016

Misschien wachten we teveel met bijvoorbeeld vriendschappelijk optrekken omdat we eerst een goed gevoel willen hebben met de match gegevens van deze site.

Spontaniteit is daardoor weg gewoon mee reageren en al lerende kennen, en delen kan verrassend zijn.

• NIEK586

3 oktober 2016

Sommigen zijn bang om verliefd te worden op een vriend(in), omdat dat ten koste zou gaan van de (vertrouwde) vriendschap. Reactie?

• 3 oktober 2016

Als je bang bent om verliefd te worden dan zou je er naar mijn mening niet aan moeten beginnen, dus ook niet aan vriendschap. Omdat de kans er nu eenmaal in zit dat je in die vriendschap verliefd kan worden.

• NIEK586

3 oktober 2016

JANE993 schreef:

Als je bang bent om verliefd te worden dan zou je er naar mijn mening niet aan moeten beginnen, dus ook niet aan vriendschap. Omdat de kans er nu eenmaal in zit dat je in die vriendschap verliefd kan worden.

Dit lijkt mij een typisch "vrouwen"antwoord, Jane. Een man zou waarschijnlijk antwoorden: "Dat risico neem ik dan maar.":-)

• LINDA978

3 oktober 2016

• NIEK586

3 oktober 2016

Een goede vriend is meestal geen "foute" man. Is het dan niet verstandiger om de relatie te beginnen met een goede vriend(in) in plaats van halsoverkop verliefd te worden op een "plaatje" van een vrouw of op de "praatjes" van een man? Reactie?

• 3 oktober 2016

Een echte , hechte vriendschap kan een heel goed begin zijn van een relatie .

Je kent elkaar dan al heel goed ,en hebt veel gemeenschapelijk en neemt de zwakke en de sterke kanten voor lief .

• 4 oktober 2016

NIEK586 schreef:

Dit lijkt mij een typisch "vrouwen"antwoord, Jane. Een man zou waarschijnlijk antwoorden: "Dat risico neem ik dan maar.":-)

Ik bedoel te zeggen, angst is een slechte raadgever. Als je bang bent om verliefd te worden dan sta je er volgens mij niet voor open. En dan denk ik dat je er beter nog niet aan kan beginnen.

Maar dat moet ieder voor zichzelf bepalen natuurlijk:-)

• 4 oktober 2016

Angst maakt dat je niks meer aandurft en hoteldebotel verliefd worden maakt je blind voor de werkelijkheid .

Beide missen spontaniteit en enthousiasme  !!

De man die denkt dat risico neem ik dan maar [ wat idd een typische mannen denkwijze is ] zit achteraf met de gebakken peren  die vrouwen liever willen voorkomen .

Beide racties leveren brokken op !! En dat is waar zo wel mannen als vrouwen wel klaar mee zijn toch ? Alsmaar met de brokken zitten!!

• DIRK334

16 oktober 2016

Wat niet kan is nog niet gebeurd. De vraag of het handig is lijkt me relevanter...;-)

KEES154 schreef:

Vraag:

Kun je een relatie met iemand aangaan als je niet verliefd bent op die persoon?

Ben benieuwd naar reacties en ervaringen.

Mvg Kees

• ENYA388

16 oktober 2016

Linda, ik heb even je link bekeken: "wat vrouwen moeten weten over mannen". Ik ben het niet in alles met hem eens, maar wat een kan die man het mooi, bescheiden en voorzichtiog open vertellen. Dank je voor deze bijdrage.

• RIENARD736

23 oktober 2016

Beste Kees,

Van een psychotherapeute heb ik vernomen, dat wanneer je de kriebels hebt gehad of zelfs verliefd bent geweest op je partner, je een gewortelder relatie hebt dan wanneer je dat niet het geval is geweest. In minder goede tijden ga je in dat geval (kriebels/verliefdheid) meer voor die relatie dan dat je niet de kriebels of verliefdheid hebt gekend.

Het is voor mij een valkuil, omdat ik in 2 relaties niet verliefd ben geweest of de kriebels heb gehad.

Dit wil niet zeggen, dat je wel de kriebels/verliefdheid als maatstaf moet hanteren, maar het is wel iets om bij stil te staan denk ik.

Een groet van Rienard.

• LINDA978

24 oktober 2016

• Vraag: "Hoe kan ik weten of ik verliefd ben?"

Antwoord: Onze menselijke aard lijkt ons te vertellen dat liefde niets meer dan een emotie is. We nemen beslissingen die gebaseerd zijn op onze emoties, en we trouwen zelfs met iemand omdat we het gevoel hebben dat we “verliefd” zijn. Dit is de reden dat ongeveer de helft van alle eerste huwelijken op een echtscheiding uitloopt. De Bijbel leert ons dat ware liefde niet slechts een emotie is die kan komen en gaan, maar dat ware liefde een beslissing is. We moeten niet alleen de mensen liefhebben die ook van ons houden, maar we moeten zelfs van de mensen houden die ons haten, op dezelfde manier waarop Christus van mensen houdt die ondankbaar en kwaadwillig zijn (Lucas 6:35). "De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze." (1 Korintiërs 13:4-7)

Het kan erg gemakkelijk zijn om verliefd op iemand te worden, maar er zijn enkele vragen die jij jezelf zou moeten stellen voordat je besluit of je “liefdesradar” je wel de goede kant op heeft geleid. Op de eerste plaats is het belangrijk of de ander een Christen is. Dat wil zeggen: heeft die ander zijn of haar leven aan Christus overgegeven en vertrouwt hij of zij alleen op Hem voor zijn of haar redding? En wanneer je erover denkt om je hart en je emoties aan een ander mens over te geven, moet je jezelf afvragen of je bereid bent om hem of haar boven alle andere mensen te plaatsen en dat niets, behalve God, een hogere prioriteit zal hebben dan je relatie met die ander? De Bijbel vertelt ons dat twee mensen één lichaam worden wanneer zij met elkaar trouwen (Genesis 2:24, Matteüs 19:5).

• Een andere vraag die we onszelf moeten stellen is of die ander wel een goede kandidaat is om je partner te zijn. Heeft hij of zij God wel als enige op de eerste plaats in zijn of haar leven geplaatst? Is hij of zij wel in staat om de tijd en energie in de relatie te steken die nodig zijn om de relatie en misschien wel het huwelijk een leven lang te laten standhouden? Is hij of zij het soort mens waarmee hij of zij zelf zou willen trouwen? Er bestaat geen maatstaf om te bepalen of we al dan niet verliefd op iemand zijn, maar het is wel belangrijk om te kunnen onderscheiden of we onze eigen rauwe emoties of Gods wil voor onze levens volgen.
  • MARGO118

26 oktober 2016

Hallo allemaal,

Ik vind dit een heel interessant en belangrijk onderwerp. Heb heel veel reacties gelezen van jullie, en er ook veel v opgestoken. Zit nl met een gelijksoortige situatie en was/ben a/h twijfelen,  omdat ik niet het gevoel erbij ervaar wat ik had gehoopt te zullen ervaren.maar qua karakter , geloofsbeleving en communicatie klopt het gwoon. Nu ik jullie reactie gelezen heb denk ik toch dat ik het een kans geef. Ik ging nl altijd voor die aantrekkelijkheid/ aantrekkingskracht. Maar nu er best veel klopt vond ik het aan de ene kant zonde om het zomaar op te geven.   Dank je wel allemaal.

• FLEUR129

26 oktober 2016

Lijkt me een verstandige beslissing Margo, ik wens je hierin alle goeds toe

• 26 oktober 2016

@Margo,

Je kan het zeker een kans geven als het op veel punten klopt naar jou gevoel en de verliefdheid kan alsnog wel komen

Wens je geluk toe en Zegen

PS: Heb je hem op deze site ontmoet? Hoef niet te weten wie maar wel leuk om te horen dat je hem hier hebt gevonden.

`nBeetje bemoediging voor de anderen hier;-)

26 oktober 2016 gewijzigd door JANE993

• MARGO118

26 oktober 2016

Hi Jane,

hoe is het met  jou, leuk dat je reageert. Nee ik heb hem niet op deze site ontmoet.

Maar ik zat echt te twijfelen snap je?  we hadden eerst mail en tel contact. toen hebben we elkaar ontmoet, en ik voelde niet zoiets van: yes! en dat zei ik ook eerlijk. het is een lang verhaal maar, ik liep daarna te wikken en te wegen. Hij heeft me echt gevraagd om het een kans te geven en God te vragen wat ik moest doen. enfin, ik ben bereid om het nu een kans te geven.

Dank je wel voor jouw reactie en bemoediging Jane. Hartelijke groet van mij.

• MARGO118

26 oktober 2016

Fleur, ook bedankt voor jouw reactie8-o. groetjes v. Margo

• MARGO118

26 oktober 2016

ik heb ook de video bekeken en beluisterd: wat vrouwen moeten weten over mannen".

daar heb ik ook veel van geleerd. ik heb het nog niet helemaal kunnen beluisteren, maar wat ik gehoord heb vind ik de moeite waard.

• LINDA978

26 oktober 2016

Mooi dat je er wat aan hebt gehad @Mago.

Ik ben heel blij voor jou dat je er uit bent en het een kans gaat geven. Het spreekwoord: "De mens wikt maar God beschikt" is van alle tijden hoor.

Als wij trouwens Gods Woord er op naslaan, en we kijken b.v. naar Izaak en Rebekka...deze twee mensen hadden elkaar nog nooit ontmoet...hoe lief zij elkaar hadden, toch?

Zij hadden één ding van tevoren gemeen: God in Christus!

Wens jullie Gods onmisbare zegen toe.

Liefs,

Linda

51 – 75 van 96    Ga naar pagina:  Vorige  1  2  3  4  Volgende Plaats reactie