De snelst groeiende christelijke datingsite van Nederland

Probeer ons gratis uit

Eenzaamheid

ForumSingles en relaties

51 – 75 van 131    Ga naar pagina:  Vorige  1  2  3  4 ... 6  Volgende Plaats reactie

• MARGRIET124

17 juni 2017

Invoelen :

De vierde manier om met eenzaamheid om te gaan  is : Invoelen wat de behoefte van andere mensen zijn
    Wees, in plaats van bezig te zijn met je zelf , bezig met anderen . Kijk niet steeds naar je zelf , maar kijk eens naar andere mensen .

Begin andere eenzame mensen te helpen . Dat deed Paulus ook . Zijn doel in het leven was een bediening die zich naar anderen  uitstrekte - anderen dienen zonder op zichzelf te gerichten .
    Zoals hij al zei : De Here heeft mij terzijde gestaan en kracht gegeven  , zodat door mij de verkondiging tot haar recht gekomen is  en al de heidenen haar hebben kunnen horen  [ v.s 17 ]  Paulus was aan het eind van zijn leve eenzaam  , en toch vergat hij nooit het doel in zijn leven  ; andere mensen helpen .

Toen Corrie ten Boom jong was  , werd ze verliefd op een jongeman  , echt stapel verliefd , hij maakte het echter uit en trouwde met een van haar beste vriendinnen . Ze vond dit verschrikkelijk .
    Niets is erger dan afgewezen te worden  - dat een ander gekozen wordt in jouw plaats .  Toen ze thuis kwam  , zei haar vader iets heel wijs tegen haar : 'Corrie , je liefde is geblokkeerd  en hij is met iemand anders getrouwd .
    Je kunt twee dingen doen met geblokkeerde liefde .

• Je kunt het vanbinnen oppotten  , en dan zal het je vanbinnen opvreten
    • Of  je kunt het er op een andere manier laten uitkomen naar iets of iemand anders  , het richten op de behoeften van andere  mensen .

Je kunt een leven vol liefde hebben , door tegemoet te komen aan de noden van anderen .'
    Zoals je weet heeft ze daarvoor gekozen .

Zo is het ook met een man en een vrouw die het heel moeilijk hebben omdat ze zo graag kinderen willen  , maar ze niet kunnen krijgen .  Wát gaan ze doen met de liefde  die ze aan hun kinderen hadden willen geven ?  Ze kunnen het oppotten  of het er op een andere manier uit laten komen  . Er zijn in de wereld heel veel kinderen die liefde nodig hebben . Dit echtpaar kan zich gaan richten op de behoeften van anderen .

We moeten ermee ophouden muren tussen onszelf en anderen te plaatsen , en beginnen met het bouwen van bruggen .
    We moeten stoppen met klagen  !!! : 'God ik ben zo alleen , ' en beginnen te zeggen : 'God help me om vandaag eenvriend voor iemand te zijn .
    Help me om een brug te bouwen in plaats van een muur .'

Liefde is het tegengif voor eenzaamheid . Inplaats van te wachten tot iemand van ons houdt  , moeten we liefde geven , en dan zal er overvloedig liefde aan ons terug gegeven worden .

Jezus zei : 'Geef en je zal gegeven worden .'

wordt vervolgd

• MARGRIET124

17 juni 2017

Vul de leegte :

Wat heeft God te zeggen over onze eenzaamheid  ?

Het eerste dat Hij zegt is : 'Ik begrijp het , Ik begrijp het écht .'

Gods Zoon wéét wat het is om eenzaam te zijn . In Zijn donkerste uur , de tijd vlak voor Zijn kruisiging , bevond Hij Zich in de Hof van Gethsémane en vielen al Zijn vrienden in slaap .
    Toen de soldaten kwamen en Hem meenamen voor Zijn berechting  , renden al Zijn discipelen weg .
    Daarna verloochende Petrus Hem driemaal .
    Toen Jezus , aan het kruis,   de zonden van de wereld op Zich nam  , schreeuwde Hij het uit :
    'Mijn God , Mijn God , waarom hebt Gij Mij verlaten  ?'  [ Marcus . 15 : 34 ].

Ja , Jezus begrijpt wat eenzaamheid is . En dáárom zegt Hij tegen je  : 'Ik begrijp hoe je je voelt . Ik geef om je  en Ik wil je helpen .'

Laat Hem je helpen om je eenzaamheid te overwinnen  , door je tot Hem te wenden in gebed en jezelf uit te strekken naar eenzame mensen om je heen !

Note  :

Je kunt niet zomaar zeggen : 'De Bijbel is het antwoord.'
    Het is belagrijk dat we ontdekken hoe de Bijbel levens vragen beantwoordt
    D. L Moddy heeft eens gezegd  : de Bijbel is ons niet gegeven om onze kennis te vergroten  , maar om ons leven te veranderen .

Toen Jezus de mensen onderwees  , was Zijn intentie  : 'Ga en doet Gij evenzo .'
    Hij verkondigde specifieke daden en doelen .

In elk van deze twaalf studies zul je een eenvoudige manier vinden om Gods waarheid toe te passen in je persoonlijk leven , je gezin , en je werk . Je zult het meest uit dit boek halen als je er naar gaat handelen  !

• NEEL074

17 juni 2017

Mooi! Dit had ik al ontdekt maar mooi om het zo verwoord te zien en bevestiging te krijgen.

• MARGRIET124

17 juni 2017

Zelf kreeg ik ook veel bevestiging door het hier te plaatsen ,  dat geeft moed en ik wordt er héél blij van .

Ook moest ik denken aan mijn kleinzoon , die toen hij hier voor het eerst kwam logeren zich heel alleen voelde zonder Papa en Mama en z'n broertje .

Het is al weer even geleden en ik denk dat hij toen zeven was , de hele familie woont in het zuiden dus best wel veraf .

Ik was op viste bij het gezin en het plan werd opgevat dat het een mooie gelegenheid was voor mijn kleinzoon om met mij mee te gaan voor zijn eerste logeer partijtje , [ alleen ] bij Oma .  We hadden allemaal vrije dagen dus een prima timing . Hij kon met mij naar Friesland reizen  en mijn dochter zou hem weer komen ophalen .

Kleinzoonlief was enthousiast en ik als Oma ook , we verheugden ons erop . Dit bleef de hele dag zo , totdat het tijd was om naar bed te gaan . Toen hij in zijn pyama en  na het tanden poetsen naar beneden kwam was hij ineens in tranen ................

Op mijn vraag wat is er lieverd , snikte hij : 'Ik mis papa en mama en mijn broertje  zo , ik ben heel ver van huis  en helemaal alleen , ik wil naar mama !! '

Ik vroeg : 'Weet je nog wat we hebben afgesproken als je het niet meer leuk vindt ? Dan mag je mama bellen en dan komt ze je halen !' Zullen we haar bellen ?

Zo gezegd zo gedaan . Na het gesprek met mama besloot hij toch te blijven slapen , want mama had gezegd dat ze de volgende dag hem meteen kwam halen .

De tranen waren gedroogd en ik vroeg hem nog hoe/ waardoor  het was gekomen dat hij ineens zo verdrietig was geworden was .  Hij had de foto's  gezien die er hangen in de gang , en beseft  hoe hij hen miste .En zich heel alleen voelde zonder hen , want dat was nog niet eerder voorgekomen .

Hij was gerustgesteld dat mama hem morgen kwam halen en heeft die nacht goed geslapen !!

Als je niet kunt slapen  , dan weet je waar Oma slaapt hé ? en dan kom je maar naar me toe !

Tot mijn stomme verbazing stond hij de volgende morgen al vroeg naast mijn bed  : 'Trappelend , van enthousiasme om de dag te beginnen : Oma ...... wát gaan we doen vandáág !!!

Dat moment ben ik niet meer vergeten .  Ik heb daarvan geleerd om ook zo de dag te beginnen !!!

Dan kom ik eerst bij mijn Vader  en zeg : 'Papa , wát gaan we doen vandaag !!! ' en begin ik blij aan de nieuwe dag .

17 juni 2017 gewijzigd door MARGRIET124

• NEEL074

17 juni 2017

Dat is een heel leuk verhaal. En een mooie levensles.

• 17 juni 2017

@Margriet. wat een mooie ervaring ♥

• 17 juni 2017

@Margriet,

Wat super mooi dat het zo gegaan is en dat je het zelf zo toepast!<3

• 18 juni 2017

In het begin net na mijn scheiding vond ik het heerlijk om alleen te zijn. Na een tijdje kwam ook die eenzaamheid naar boven. Dit vond ik geen prettig gevoel. Hier praatte ik over met mensen uit mijn gemeente. Natuurlijk kreeg ook ik net als iedereen te horen, maar je bent niet alleen Jezus is bij jou elke dag. Daar ben ik eens een tijdje mee aan de gang geweest in mijn gedachten. Ik wam tot de ontdekking dat er een heel mooi voordeel zit aan , alleen , eenzaamheid zit. Op het moment dat je even ergens mee zit, zal je sneller naar Jezus gaan en met/ tegen hem praten wat je bezig houd.

Ik heb gemerkt dat dit mij veel rust geeft en ik me minder snel eenzaam voel. Tijdens die momenten word je relatie met Jezus opgebouwd. Ook de periode dat je alleen bent heeft een mooi doel.

Op een gegeven moment zal je merken dat je beter kan omgaan met gevoelens in je eigen leven.

Richt je op Hem. Hij is de weg, de waarheid en het leven.

Dit gedicht heb ik geschreven toen het tot mij doorgedrongen was dat ik inderdaad niet alleen of eenzaam hoefde te zijn.

Het is zo stil,  ik ben hier met U alleen

even weg van alles  en iedereen.

Ik kniel dan bij Uw voeten neer,

en roep dan luid O, Heer.

Vertel U dan mijn zorgen groot of klein

het is zo fijn dat ik bij U mezelf mag zijn.

U laat mij nooit alleen,

maar slaat uw armen om me heen.

Dankbaar met eerbied en ontzag,

Omdat ik bij U komen mag.

Elke dag opnieuw, iedere dag van mijn leven.

zal U mijn hart Uw liefde geven.

U zet mij op de weg die ik zal gaan,

U loopt altijd met me mee, en laat me nooit staan.

Op U kan ik vertrouwen, tot in eeuwigheid,

Bent U degene die me door het leven begeleid.

U bent de weg, de waarheid en het leven,

samen met de genade die U ook heeft gegeven.

We doen alles samen,

Dank U Heer, Amen

18 juni 2017 gewijzigd door JACQUELINE291

• MARGRIET124

12 juli 2017

Ik kwam nog een mooie aanvulling tegen betreffende gevoelens van eenzaamheid :

Wanneer banden verbroken worden

Er zijn wellicht geen woorden  , die getuigen van dieper harteleed  , dan de klacht die predikanten dikwijls horen  , wanneer een geliefde man of vrouw weggenomen is  : "Nu ben ik alleen .  Nu moet ik de dag van morgen tegemoet gaan zonder iemand , die al mijn vreugden  en smarten met mij deelt .'

Een bijna gelijkluidende klacht slaakte een beroemd auteur , die zijn vrouw verloor , juist toen hij bezich was met het schrijven van het boek  , dat voornaamste prestatie zou worden op zijn terrein . Toen het boek verschenen was en zijn medewerkers hem kwamen gelukwensen met zijn succes , antwoordde hij : 'Sinds zij er niet meer is , heb ik helaas niemand meer om zich met mij in mijn succes te verblijden .'

Dat zijn begrijpelijke gevoelens van eenzaamheid . En toch wanneer deze gevoelenslange tijd onverminderd voortduren , en niet langzaam slijten door de tijd  , worden ze ongezond .
    Eenzaamheid kan een groot gevaar voor ons betekenen . Zij kan ons beroven van de nodige energie en liefde voor ons werk . Ze kan allerlei verleidingen met zich brengen .
    We hoeven niet in zo'n toestand te blijven en mogen dat ook niet .

Eenzaamheid is een karaktertrek

Eigenlijk is eenzaamheid niet een toestand , maar een karaktertrek. Natuurlijk kan iedereen zich wel eens alleen  voelen , zelfs midden in een mensenmassa of in een druk gezin . Maar er zijn mensen , die hoewel levende te midden van anderen  , toch altijd alleen hun weg bewandelen . In de grond van de zaak is dat een soort reactie op het leven  , en wel een heel ongezonde reactie .

Om daar bovenuit te komen , moeten we beginnen een gezonde houding aan te nemen tegenover ons zelf en anderen .

Een eenzelvig persoon neemt vaak een zure houding tegenover het leven aan . Hij voelt zich ongelukkig in de wereld . Hij is vaak niet eens vriendelijk voor zichzelf .

Hij vraagt zich niet af : 'waarom voel ik me zo alleen ?' maar geeft in zijn hart anderen de schuld  , dat die zo onvriendelijk tegen hem zijn . Er is heel wat eenzaamheid , die we ons zelf aandoen .
    Heel wat mensen willen inderdaad het liefst zo zijn  , en doen weinig moeite om er veranderinng in te brengen.

Bij zijn bezoeken zal de predikant menigmaal de volgende ervaring op doen .
    Hij zal bij een weduwe komen die alleen woont en misschien niet in een al te beste gezondheidstoestand verkeert  , maar wanneer hij vraagt : 'U voelt zich zeker wel eens eenzaam ?'zal ze zeggen  : O nee , ik heb zoveel vrienden , dat ik geen kans krijg om me alleen te voelen .'

Maar bij eenvolgend bezoek , waar de omstandigheden hetzelfde zijn , hoort hij , voordat hij iets gevraagd heeft , de klacht : 'Ik voel me zo alleen . Niemand kijkt eens naar me om .'

Wat is het verschil tussen die twee ? De enen heeft de kunst van vriendschap geleerd  , de andere niet

Dikwijls voelen oudere ongetrouwde mensen zich verlaten en eenzaam . Maar dit hoeft niet het geval te zijn . Ik ken een blinde vrouw ,  die nooit getrouwd is geweest  , die heel haar leven op zichzelf heeft gestaan . Maar op blijmoedige toon verklaart ze telkens weer  : 'Ik ondervind zoveel vriendschap  ; ik heb nooit een eenzame dag in mijn leven gehad .

Om vrienden te hebben , moet u zelf eenvriend willen zijn . Vriendschap is een band die zorgvuldig moet worden opgekweekt . Bij verwaarlozing gaat ze kwijnen en sterft ze spoedig af .

Het is waar dat de kerk de eenzamen dikwijls heeft veronachtzaamd . Het is droevig , wanneer een christelijke gemeenschap zich deze aanklacht waardig maakt . Want er is geen schoner plaats om vriendschap en kameraadschappelijkheid aan te kweken , dan de kerk en haar organisaties . Bovendien zijn er ook clubs , van mensen die dezelfde hobby 's hebben , die zeer geschikt zijn om de eenzaamheid weg te nemen .

Anderen helpen

Als U zich eenzaam voelt , bedenk dan dat er anderen zijn  , die zich nog veel eenzamer voelen . Leer er belang in stellen  , anderen tot steun te zijn . U zult zelden horen van artsen , verpleegkundigen , predikanten of onderwijzers , die zich eenzaam voelen . Dat komt omdat deze  mensen altijd bezig zijn met het helpen van anderen .

Maar het krachtigste middel om het gevoel van eenzaamheid te overwinnen is de gemeenschapsoefening met God .
    Onze Here Jezus reikte dikwijls liefdevol de hand aan hen de alléén stonden in 't leven . Zoek de dagelijkse omgang met Hem  , die de ' Vriend van tollenaren en zondaren 'en u hebt een Trouwe vriend .

Bij Hem is er genezing van ons gevoel van eenzaamheid . Als u Hem gevonden hebt , zult u nooit meer alléén zijn , zelfs niet in het dal der schaduwen  van de dood .

Aan het taal gebruik kun je wel merken dat dit al een flink aantal jaren geleden geschreven is ws in de jaren zestig .

Het is geschreven door Ralph Heynen  : 'De kunst om al schristen te leven '.

In dit boek laat de schrijver ons zien , dat geestelijke gezondheid méér is dan het ontbreken van ziekte veschijnselen  in het geestelijke en emotionele leven ,

Het is de positieve toestand van zich- wél- bevinden  van een mens , in wie alle lichamelijke  , verstandelijke  en geestelijke factoren van zijn leven met elkaar in evenwicht zijn .

Een mens die vrede heeft gevonden met zichzelf , met zijn medemensen , met zijn omgeving  en met zijn God .

• SILLY029

15 juli 2017

Eenzaamheid. Kies ik ervoor? Of is het de keuze van God? Ik worstel hier mee. Gr. Silly

• 15 juli 2017

Eenzaamheid. Na het overlijden van mijn vrouw voelde ik me ook heel eenzaam. Ik heb steeds mijn nood geklaagd bij de Heer en Hij heeft me erdoor geholpen. Nu voel ik me niet eenzaam meer. Ik heb ook veel hobby's, maar ik kan ook zomaar naar buiten zitten kijken en voel me dan toch niet eenzaam meer.

• DIGIPEET165

18 juli 2017

zonder vrouw voel ik mij soms alleen.

maar eenzaam? nee, dat ben ik niet.

God heeft mij zoveel broeders en zusters gegeven.

familie,  vrienden en bekenden had/heb ik ook al.

en het voornaamste: ik heb een God enVader in de hemel,

dus wie is er dan eenzaam? ik niet, hoor!

• ROGIER993

21 juli 2017

Op tv is er een heel mooi programma hier over. Nooit meer alleen. Dat je nooit alleen bent want je hebt jezelf en bij ons natuurlijk ook God

• MARIONE174

23 juli 2017

Ik ervaar een groot verschil tussen alleen zijn en eenzaam zijn. Toen ik heel eenzaam was, tijdens mijn huwelijk, kreeg ik claimgedrag. Nu heb ik geleerd dat je eenzaamheid alleen maar nu t opvullen met liefde voor jezelf. Dit door samen met Jezus de leegte in te kijken en het te aanvaarden. En je ook te realiseren dat je Gods geliefde kind bent. Als je leert van jezelf te houden dan zul je ook minder eenzaam zijn.

Voor mij is dit de weg van genezing uit eenzaamheid.

Alleen zijn maakt onzeker en is een lelijkheid die vreet aan je zelfvertrouwen. Ik kan er soms flink om huilen dat ik nog geen partner heb en alleen ben.

Na het huilen komt er dan ruimte om mezelf dan een schop onder mijn billen te geven en uit de zielige hoek te stappen.

Ik ben niet alleen... ik heb nu kinderen..een liefdevolle gemeente met een zorgzame huiskring en lieve vrienden en vriendinnen...

En als dat niet helpt dan zoek ik contact met 1 van hen en vanuit dat contact kan ik dan weer verder. Maar meestal is die schop onder mijn billen al genoeg.

Margriet dar wat jij schrijft verwoord ook zo veel kracht en waarheid!  Dank je wel!

• NATASCHA934

23 juli 2017

Deze post is op verzoek van de schrijver verwijderd

• DIGIPEET165

23 juli 2017

troost je!

je voelt je misschien alleen en eenzaam,

maar er zijn hier velen die met je mee leven!

en heel belangrijk:  meebidden!

• 23 juli 2017

Alleen zijn is anders dan eenzaam zijn. Maar vaak gaat het gelijk op. Dat het zo erg is heb ik me nooit kunnen bedenken. En dan heb ik nog een boel reuring in huis door mijn werk. En mijn allerliefste kleine schatje... Maar dat is geen gelijkwaardige gespreksgenoot. Wel merk ik dat de contacten hier bijzonder waardeer. Dat geeft een stukje gezelligheid.

• MARIONE174

24 juli 2017

Deze post is op verzoek van NATASCHA934 verwijderd

• NATASCHA934

24 juli 2017

• NATASCHA934

24 juli 2017

• MARIONE174

24 juli 2017

Deze post is op verzoek van NATASCHA934 verwijderd

• MARIONE174

24 juli 2017

Door mijn ziekte is er ook vaak afwijzing vanwege angst bij de ander. Nog voordat hij weet van hoe of wat. En dat maakt het daten moeilijk. Alsof je geen kans krijgt....

• 24 juli 2017

Misschien is het toch anders als je 50 jaar samen geweest ben. Ik heb helemaal geen behoefte meer aan een menselijke arm om mij heen. Jezus is altijd bij me en als ik het moeilijk heb, legt Hij een arm om mij heen! Of Hij zorgt er voor dat er een wonder gebeurd en mijn vrouw plotseling naast mij staat.

24 juli 2017 gewijzigd door PIET361

• DIGIPEET165

24 juli 2017

Piet: ik denk dat het voor een ieder weer anders is;

ik was 2x getrouwd, 1e x 10 jaar, gescheiden, 2e x 12 jaar, vrouw gestorven.

en ik herken wat Natascha en Marione zeggen: alleen in huis, niet naast elkaar kunnen zitten.

maar wat jij zegt is zeker ook waar: Jezus is altijd bij me!

alleen voel ik geen arm en mijn vrouw heeft ook nooit naast mij gestaan.

ik weet wel zeker dat Hij er is!

• MARIONE174

24 juli 2017

@DP: Jezus is ook bij mij...maar dat andere... dat is een gemis.

Jij hebt het ook niet gratis gekregen....

Wat fijn dat jullie er zo voor elkaar zijn.

51 – 75 van 131    Ga naar pagina:  Vorige  1  2  3  4 ... 6  Volgende Plaats reactie