De snelst groeiende christelijke datingsite van Nederland

Probeer ons gratis uit

Kan een christen wel of niet een kerstboom in huis nemen?

ForumChristelijk leven

26 – 50 van 131    Ga naar pagina:  Vorige  1  2  3 ... 6  Volgende Plaats reactie

• DIGIPEET165

26 november 2017

als men met kerst kaarsjes wil,  een kerstboom,  een kerstster,  enz.dan mag dat,  denk ik.

zolang je alleen maar blijft bidden tot God,  Hem eren en prijzen.

en het belangrijkste:  de boodschap van kerst niet vergeten en/of opzijduwen.

want:  zonder Christus is kerst geen bal aan.  

• 26 november 2017

Oei... een kerststal.... Gij zult u geen gesneden beeld maken... Heel eerlijk: daar zou ik om voorgenoemde rede meer moeite mee hebben. Hoewel ook ik van playmobil de kerststal heb om het verhaal goed te kunnen uitleggen aan de kleintjes.

• RICHARD157

26 november 2017

PETRA740 schreef:

Oei... een kerststal.... Gij zult u geen gesneden beeld maken... Heel eerlijk: daar zou ik om voorgenoemde rede meer moeite mee hebben. Hoewel ook ik van playmobil de kerststal heb om het verhaal goed te kunnen uitleggen aan de kleintjes.

Deuteronomium 5 (HSV)
    8 U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is.
    9 U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, en aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten;

Ik vroeg mij ook af in hoeverre je hierin moet gaan en mag gaan?
    Er staat dat je er niet voor mag buigen of de beelden mag dienen.
    Vele religies die beelden aanbidden die knielen er echt voor en leggen eten neer voor de beelden, of steken wierookstokjes aan voor die beelden etc.

Maar toen koning Salamo de tempel voor de Heer bouwde stond het vol met beelden.
    Beelden van leeuwen, beelden van cherubs etc.

Volgens sommige mag je geen beelden/tekeningen van Jezus maken, en sommige gaan zover dat je ook geen foto's mag maken van mensen, dieren etc..Hoe diep en hoe ver mag en moet je gaan?

26 november 2017 gewijzigd door RICHARD157

• 26 november 2017

Nou ja, en in de kerststal is dus een beeldje van baby Jezus. Dus sec gezien mag dit helemaal niet op grond van Gods woord. Wetend hoe in met name Katholieke kerken het gebedshuis ruim voorzien is van beelden. Dat druist toch echt hier tegen in.Maar een ieder beproeve zichzelf zou ik zo denken.

26 november 2017 gewijzigd door PETRA740

• EMIEL655

26 november 2017

Als je geen beeld van iets mag hebben dan wordt dat een beetje lastig voor een beelddenker. Fysiek of in je denken, ik weet het verschil niet zo. De vraag is, aanbid jij de kerststal of de boom die je in huis hebt alszijnde een god? Of weet jij dat het simpelweg een boom is die God heeft laten groeien en een kerststal dat gemaakt is door mensen handen, iets dat helpt om de geboorte van Jezus te gedenken en te vieren, en God de eer voor te geven? Dat is m.i. anders dan beelden die gemaakt worden om te aanbidden.

Wij zijn in de wereld, maar niet van de wereld. We zien misschien hoe en waar de duivel opereert, maar dat betekent niet dat wij er bang voor moeten zijn en ons moeten afzonderen van alles. Ik geloof dat God heel persoonlijk met ons kan delen wat wij wel en niet in ons huis moeten / mogen hebben. Wanneer wij bidden om wijsheid en ontvankelijk zijn voor Zijn leiding door Zijn Heilige Geest.

Maaaar, let er op dat door de gebruiken die wij oke vinden, door de mate van ons geloof, we geen broeder of zuster laten struikelen! Dan is het beter dit niet in huis te hebben of aan mee te doen. Ik moet hierbij aan 1 kor 8 denken.

• RICHARD157

26 november 2017

Ik dacht dat het een simpele onderwerp zou zijn maar ik realiseer me dat alles veel dieper gaat haha.

Ik wens iedereen een fijne dienst straks in de kerk..Gods zegen

• VROUWKE088

26 november 2017

EMIEL655 schreef:

Wij zijn in de wereld, maar niet van de wereld. We zien misschien hoe en waar de duivel opereert, maar dat betekent niet dat wij er bang voor moeten zijn en ons moeten afzonderen van alles. Ik geloof dat God heel persoonlijk met ons kan delen wat wij wel en niet in ons huis moeten / mogen hebben. Wanneer wij bidden om wijsheid en ontvankelijk zijn voor Zijn leiding door Zijn Heilige Geest.

Maaaar, let er op dat door de gebruiken die wij oke vinden, door de mate van ons geloof, we geen broeder of zuster laten struikelen! Dan is het beter dit niet in huis te hebben of aan mee te doen. Ik moet hierbij aan 1 kor 8 denken.

Je hebt gelijk.

Wij kiezen er in ieder geval voor om dit jaar geen boom in huis te zetten. God gaat met ieder zijn weg. En dat is voor ieder een ander leerproces. Straks als we voor Zijn troon staan, zullen we onze keuzes moeten verantwoorden. Ook ik.

Waarmee ik wil zeggen dat ik het ook niet altijd bij het rechte eind heb.

Voor degenen die wel een boom neerzetten, ik begrijp jullie keuze.

• LINDA978

26 november 2017

• Heb niet alles gelezen nog hoor, maar sluit aan bij deze post van Vrouwke...zo zie ik dat ook!

Amen<3

• TAMAAR692

26 november 2017

@Emiel

Het eerste stukje hoe je uitlegt over beelden vindt ik een beetje tricky.

Ik heb namelijk ook ooit iemand gekend die hindoestaans is en op deze manier probeerde uit te leggen waarom ze beelden aanbaden. De legde het namelijk uit dat ze ook wel wist dat dat beeldje gemaakt is door mensen. Maar dat het haar hielp te laten zien wie haar Goden zijn. Het gaat dus ook niet om het beeld maar om de geest die daar aan kleeft. En dat is het occulte er van. Dat draag je dus uit naar je medemens als je je met bepaalde dingen bezig houdt.

EMIEL655 schreef:

Heel erg mooi uitgelegd :D

Ik sluit me hier bij aan.

Ik vind dan wel weer dat als je kijkt naar attributen. Zoals dromenvangers die Christenen voor de gezelligheid ophangen of Budha beelden die het huis (mooier maken).

Christenen gaan zelfs voor de (gezelligheid) tegenwoordig naar een yogaclub toe. Christenen die zich bezig houden met Halloween(geen idee waarom).

Dan denk ik wel van....hoe dan?

Ik bedoel als je alleen uit de bijbel haalt wat je wilt geloven...dan geloof je eigenlijk in jezelf.

En natuurlijk heb ik ook mijn dingen waar ik elke dag weer mee worstel. Maar ik ben zo blij dat ik van mensen af en toe de ongemakkelijke waarheid hoor. En dit zelf toetsen kan in de Bijbel.

Net als klei in de handen van de pottenbakker, zo vormt God mij.

26 november 2017 gewijzigd door TAMAAR692

• 26 november 2017

Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, heb altijd een kerstboom gehad. Vorig jaar was er ook zo`n topic over de kerstboom wel of niet.

Dan ga je er wel over nadenken, ik ben wel iemand die van gezellige dingen houdt zoals een versierde boom met lichtjes enz.

Ik heb vorig jaar 2 kerstbomen weggedaan, 1 van hout (vond ik toch niet zo leuk) en een groen kunstboompje.

Ik ga het dit jaar eens zonder kerstboom doen en kijken hoe dat bevalt. En onderzoeken of het nou wel of niet iets is wat in Gods ogen verkeerd zou zijn?

• 26 november 2017

@Richard

Je hebt op de vorige pagina 3 verzen geplaatst uit Jeremia, Wat is het bijbel hoofdstuk?

• RICHARD157

26 november 2017

Jane ik heb het aangepast..Jeremia 10 is het..En ja ik heb ondertussen over vele onderwerpen een topic gemaakt en ook over sommige christelijke feestdagen dus het zou best kunnen dat er al eerder een topic over de kerstboom is geweest, of dat er in ieder geval over gesproken was in een andere topic.

• TAMAAR692

26 november 2017

@Jane

Hihihihi wat een leuk experiment....ik ben benieuwd naar je beleving.

Hou ons op de hoogte.

• 26 november 2017

@Richard en Tamaar

Ja, ik zal het laten weten, of herrinner mij er maar aan.

En wat ik al dacht Richard het was jou topic vorig jaar, heb het even opgezocht, niet zoveel reactie`s als dit jaar :-)

• RICHARD157

26 november 2017

JANE993 schreef:

@Richard en Tamaar

Ja, ik zal het laten weten, of herrinner mij er maar aan.

En wat ik al dacht Richard het was jou topic vorig jaar, heb het even opgezocht, niet zoveel reactie`s als dit jaar :-)

Ohh echt? Ik word een daggie ouder en wist niet eens dat ik vorig jaar hier ook een optic over had gemaakt haha:$)

• 26 november 2017

De Topic heet: De heidense feesten in de laatste dagen.

In Jer 10 vers 3 lees ikWant de gebruiken van die volken zijn onzinnig

3a  het is immers een stuk hout, iemand heeft het uit het bos gekapt....vakwerk met de bijl

Zou dat om een kerstboom gaan dan? Met Goud en zilver maken zij het mooi, tja dat zouden kerstballen kunnen zijn.

Of ze maakte beelden van dat hout, die kan je ook met goud of zilver bewerken.

• RICHARD157

26 november 2017

JANE993 schreef:

De Topic heet: De heidense feesten in de laatste dagen.

In Jer 10 vers 3 lees ikWant de gebruiken van die volken zijn onzinnig

3a  het is immers een stuk hout, iemand heeft het uit het bos gekapt....vakwerk met de bijl

Zou dat om een kerstboom gaan dan? Met Goud en zilver maken zij het mooi, tja dat zouden kerstballen kunnen zijn.

Of ze maakte beelden van dat hout, die kan je ook met goud of zilver bewerken.

In de tijd van Jeramia was er nog geen kerstboom maar het is volgens sommige vergelijkbaar..
    Ik weet het niet, maar dit is wat men zegt in een linkje op internet hoe een kerstboom is ontstaan.

Vroeger werden vooral bomen gezien als een symbool voor de vruchtbaarheid. De Romeinen en ook de Germanen zagen in bomen een soort goddelijkheid. Het waren belangrijke natuurelementen die zorgden voor de verbinding tussen de goddelijke wereld en de aardse wereld. Ook werden bomen gezien als een ware levenskracht. Vandaar dat de boom ook wel eens de levensboom werd genoemd.

De Germanen geloofden in boomgeesten. Deze boomgeesten hadden bijzondere krachten en zorgden voor goed leven. Steeds vaker ontdekte de Germanen dat er een speciale boom was die eigenlijk altijd groen bleef: De Groene Den. De andere bomen werden tenslotte allemaal kaal en verloren hun bladeren.

Om de boomgeesten gunstig te stemmen en te zorgen dat deze snel weer terug zouden keren en vruchtbaarheid zouden brengen besloot men de kale bomen te gaan versieren met allerhande zaken om zo de boomgeesten weer terug te lokken. Dit werd gedaan door appels, slingers en zelfs met goud en zilver. Later werden er ook versieringen in gehangen in de vorm van sterren en de maan en werden er ook soms offers gebracht. Dit laatste wordt vaak vergeleken met de cadeautjes die nu gegeven worden.

• RICHARD157

26 november 2017

• EMIEL655

26 november 2017

TAMAAR692 schreef:

@Emiel

Het eerste stukje hoe je uitlegt over beelden vindt ik een beetje tricky.

Ik heb namelijk ook ooit iemand gekend die hindoestaans is en op deze manier probeerde uit te leggen waarom ze beelden aanbaden. De legde het namelijk uit dat ze ook wel wist dat dat beeldje gemaakt is door mensen. Maar dat het haar hielp te laten zien wie haar Goden zijn. Het gaat dus ook niet om het beeld maar om de geest die daar aan kleeft. En dat is het occulte er van. Dat draag je dus uit naar je medemens als je je met bepaalde dingen bezig houdt.

Heel erg mooi uitgelegd :D

Ik sluit me hier bij aan.

Ik vind dan wel weer dat als je kijkt naar attributen. Zoals dromenvangers die Christenen voor de gezelligheid ophangen of Budha beelden die het huis (mooier maken).

Christenen gaan zelfs voor de (gezelligheid) tegenwoordig naar een yogaclub toe. Christenen die zich bezig houden met Halloween(geen idee waarom).

Dan denk ik wel van....hoe dan?

Ik bedoel als je alleen uit de bijbel haalt wat je wilt geloven...dan geloof je eigenlijk in jezelf.

En natuurlijk heb ik ook mijn dingen waar ik elke dag weer mee worstel. Maar ik ben zo blij dat ik van mensen af en toe de ongemakkelijke waarheid hoor. En dit zelf toetsen kan in de Bijbel.

Net als klei in de handen van de pottenbakker, zo vormt God mij.

Bedankt voor je heldere uitleg. Ik heb weer wat om over na te denken ;)

• TAMAAR692

26 november 2017

bijbelarchief.nl/js_printable_doc.asp?id=1298

Ik vind dit een goed stukje waarin ze wat dieper er op in gaan.

• PIET361

26 november 2017

Ik heb al jaren geen kerstboom meer in huis. Maar ik ben van plan om er dit jaar weer eens een neer te zetten, want het geeft toch wel een stukje gezelligheid in huis. En och ik zit er niet mee hoor. God is zo groot en machtig en doet zoveel fijne dingen in mijn leven, ik geloof niet in die onzin dat een kerstboom je bij God weg kan houden. Ik geloof helemaal niet in dat soort onzin. Ik heb een prima band met mijn Heer en Heiland. Waar zou ik bang voor zijn? Hij heeft immers Zelf tegen mij gezegd; je hoeft nergens bang voor te zijn, want Ik ben altijd bij je, tot aan de voleinding der wereld. Dus ik plaats rustig mijn kunstkerstboom en geniet er van.

26 november 2017 gewijzigd door PIET361

• 26 november 2017

Ik ook! Met Pasen heb ik ook paastakken en eten we ook eieren.....

Met kerst doen we onze extra nette kleding aan en gaan we ook nog een keer extra naar de kapper...

Ik zie geen probleem:-)

• VROUWKE088

26 november 2017

TAMAAR692 schreef:

Het gaat dus ook niet om het beeld maar om de geest die daar aan kleeft.

Richard zei daar laatst ook al wat over. Over de buddabeeldjes en het gat daarin. Dat daar een boze geest in huist.

Als 1 hindoe uitlegt wat een beeldje voor hem/haar betekent, dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat dat de enige uitleg is. Dit is een persoonlijke uitleg van 1 persoon.

Ik zou juist dan de Bijbel er op na slaan en studies opzoeken. Wat vindt God ervan?

Ik zie het simpel. Er zijn 2 bronnen. De eerste is God. En de rest wordt door satan ingegeven. Het is de bedoeling van satan om de mensen in slaap te sussen. Hou ze met andere dingen bezig, leid ze af, want dan zijn ze iig niet met God bezig en niet gehoorzaam aan God.

@tamaar: dit is niet persoonlijk aan jou gericht hoor. Maar de woordkeuze viel me op.

• TAMAAR692

26 november 2017

VROUWKE088 schreef:

Ik zou juist dan de Bijbel er op na slaan en studies opzoeken. Wat vindt God ervan?

Ik zie het simpel. Er zijn 2 bronnen. De eerste is God. En de rest wordt door satan ingegeven. Het is de bedoeling van satan om de mensen in slaap te sussen. Hou ze met andere dingen bezig, leid ze af, want dan zijn ze iig niet met God bezig en niet gehoorzaam aan God.

@tamaar: dit is niet persoonlijk aan jou gericht hoor. Maar de woordkeuze viel me op.

@vrouwke

Ik vind het juist heel fijn dat je laat zien hoe je erover denkt.10 weten er meer dan 1 of 2.

Voor mij was de uitleg van Emiel vanuit de bijbelse kennis die ik nu heb nog niet overtuigend genoeg. Daarom haalde ik dat voorbeeld erbij eigenlijk.

Maar ik kan altijd nog overtuigd worden.

Ook liet ik duidelijk zien dat de andere punten wel heel duidelijk waren, en ik daar wel achter sta.

Heb je ook de link gelezen die ik heb  gedeeld? Naast wat er wordt verteld over verschillende Goden die werden vereerd door bomen te versieren. Worden er een paar bijbelverzen bij gehaald die het wel degelijk over dit soort praktijken hebben.

• 26 november 2017

TAMAAR692 schreef:

bijbelarchief.nl/js_printable_doc.asp?id=1298

Ik vind dit een goed stukje waarin ze wat dieper er op in gaan.

Als je deze link leest dan is het inderdaad niet zo onschuldig als het lijkt. Nooit geweten dit allemaal

26 – 50 van 131    Ga naar pagina:  Vorige  1  2  3 ... 6  Volgende Plaats reactie