De snelst groeiende christelijke datingsite van Nederland

Probeer ons gratis uit

Kan een christen wel of niet een kerstboom in huis nemen?

ForumChristelijk leven

101 – 125 van 131    Ga naar pagina:  Vorige  1 ... 4  5  6  Volgende Plaats reactie

  • 16 december

    Ik vind kerst zo nep.En in het oude testament staat het zelfs! heel precies dat ze een stuk dood hout en boom/tak aanbidden.Kerst: Het doet me niks. YHWH  en Yewhua zij elke dag om te gedenken.

    en ik heb gewoon mijn kamer gezellig en een kaarsje aan, net zo gezellig als in de herfst of lente!.

    Yeshua is in eind sept geboren. maar wat meer is HIJ is gestorven bewust voor ons !. en opgestaan uit het dodenrijk!. Dat is nog eens wat!.

  • 25 december

    We moeten denk ik, God vragen WAT WILT U YHWH?. Het moet toch immers een Chr. feest zijn?.

    en anders :Noem het dan winterfeest. of zo. met bomen  en lichtjes.Dan ben je eerlijk.

    Het gaat om HEM YHWH/God. en GOd hoeft Zich niet aan te passen an onze dingen/feesten.

    IK denk dat het een heel vooruitgang wordt als we massaal Christus geboorte eind sept gaan gedenken. en dec een werelds feest laten zijn.

  • DIGIPEET165

    25 december

    waarom zou dat een vooruitgang zijn?

    en waarom is dec. een heidens feest?

    met kerst gedenk ik dat Mijn Redder en Heiland is geboren.

    Hij die zich (voor mij/ons) vernederde tot aan het kruis.

    en of dat feest dan van oorsprong heidens is of niet;

    God gebruikt het om ons Zijn Zoon's geboorte te laten gedenken,

    hoe mooi is dat?

  • PIET361

    26 december

    Helemaal mee eens Peter!

    Het is een gedenkdag voor ons, dat de Heer tot ons gekomen is. Dat is een feestelijke dag en die mag best met met versiering en lichtjes gevierd worden. Daar is niets heidens aan!

  • FATIMA855

    28 december

    Richard hellemaal mee eens, daarom vier ik het niet meer... Volgends Hebreeuwse traditie is christus niet eens in de winter geboren

  • FATIMA855

    28 december

    WILHELMINA104 schreef:

    We moeten denk ik, God vragen WAT WILT U YHWH?. Het moet toch immers een Chr. feest zijn?.

    en anders :Noem het dan winterfeest. of zo. met bomen  en lichtjes.Dan ben je eerlijk.

    Het gaat om HEM YHWH/God. en GOd hoeft Zich niet aan te passen an onze dingen/feesten.

    IK denk dat het een heel vooruitgang wordt als we massaal Christus geboorte eind sept gaan gedenken. en dec een werelds feest laten zijn.

    Hellemaal mee eens, wauw leuk gelijkgestemde te zien... Groetjes

  • 28 december

    Nou @Fatima, die kom je hier wel meer tegen hoor. Kijk maar op de topic: "Wat betekenen kerst en symbolen voor ons als christenen". Geniet er maar van dat je hier, ondanks soms grote verschillen, heel veel broers en zussen vind. En zeker ook gelijkgestemden. En daarnaast is het gewoon heel mooi om elkaars mening te horen en indien nodig je te laten slijpen.

  • 28 december

    Het hebben van een kerstboom en het branden van een paar kaarsjes....niks mis mee lijkt me!

    Ik vind het vergelijkbaar met het ophangen van slingers voor een kinderverjaardag....je maakt het een beetje feestelijk.

    Het wordt alleen wel steeds gekker tegenwoordig....mensen zijn uren bezig met het versieren van hun huis ,hal,gang, tuin en noem maar op.

    Dan vraag ik me af....waar draait het dan om ....om de versiering of om het kerstfeest...de geboorte van Jezus !

    28 december gewijzigd door LOUISE648

  • 28 december

    @Louise, het is een aanrader om in de gesloten topic over kerstgebruiken het laatste filmpje te zien. Ik ben me naar geschrokken. Zit nu genoegelijk naast de kerstboom maar ga me er dit komende jaar eens rustig in verdiepen. Licht en duisternis verdragen elkaar niet.

  • 28 december

    Ik zag tweede kerstdag een stukje uit een film (home allone denk ik) en daar zag je dan een grote ruimte met allemaal kerstbomen en heel veel kerst cadeau`s en toen werd er gezegd:

    De kerstman is alomtegenwoordig, dat vond ik afschuwelijk om te horen want alleen God is alomtegenwoordig.

  • 28 december

    Amen Jane

  • 28 december

    Het vieren van Sinterklaas .....eeen goedheiligman .....daar heb ik altijd van opgekeken dat dat zo n belangrijke rol moest spelen in het leven van een jong kind...veel leugens op de mouw gespeld...En dat kon allemaal bij christenen ....ik heb eraan meegedaan maar nooit van harte...heb mijn kinderen altijd verteld dat het een verkleedspel was...en geen man die alles van je wist...

  • 28 december

    Daarom vind ik een beetje versiering in de kersttijd ook geen probleem...maar hou het eenvoudig...

  • MEREL372

    28 december

    Wij zijn het zo gewend om kerst te vieren. We gedenken dat onze Verlosser geboren is. Die blijde boodschap, dat God dat voor ons gedaan heeft! Enwe vieren het o.a. met een altijd groene boom, en met lichtjes.En ja, hoe mooi en gaaf om te vieren dat Jezus er is voor ons. Dat doen we allemaal met overtuiging en we zijn er blij om. En in ons hart geven we God onze eer. En dat is ook goed, om God daarvoor te danken, en daar blij om te zijn. Onze Verlosser, onze redder, onze bevrijder.

    Maar, hoe komen we aan die traditie van de kerstboom en de lichtjes. Wat hebben die met onze God te maken? Hoe kunnen deze dingen God eer geven?

    Wanneer je in de geschiedenis gaat lezen, zie je dat deze tradities en symbolieken geen link met God hebben. Je leest wel dat deze een traditie/symbolen zijn voor de geboorte van een andere god. In het paganisme zijn dit belangrijke symbolen. In het paganisme/de afgodendienst, zie je dat er een bepaalde kalender is. In die kalender zijn er een aantal dagen die belankrijk zijn. Op die dagen worden er feesten gevierd voor de goden. De jaarfeesten. Daar horen bepaalde data bij. De feestkalender die hoort bij de aanbidding van de god die bij de zon hoort. De zon-god is de oppergod. Het heeft ook een relatie met de planeet saturnus, en de god die daarbij hoort. Saturnus werd vroeger als de zon gezien.

    In maart is er een belangrijk feest in de zonaanbidding/paganisme, in december ook. In december werden de Saturnalia gevierd, de feesten voor de zongod, De zongod is ook de saturnus god. De saturnalia feesten begonnen op 17 december, de laatste de 9e feestdag,was de geboortedag van de zongod, op 25 december. De zongod kwam vanuit het dodenrijk, in december gaat hij weer meer schijnen, de geboorte. Je vierde dat de zongod, het zonlicht het kwaad en het duister overwonnen heeft. De natuur en bomen zijn belangrijk in het paganisme. De denneboom, de altijd groene boom, staat voor de boom van het leven. De boom die eeuwig leven symboliseerd. Daarom horen lichten en de dennenboom bij de aanbidding van de zongod.

    Tijdens  het paganistenfeest in maart, word de vruchtbaarheid gevierd, Tijdens de aanbidding van de godin (Ostara wat in het engels easter is) werden er maagden geofferd, en met het bloed van deze maagden werden eieren beschilderd, en zowel eideren als een haas stonden voor de symbolen van vruchtbaarheid. Conceptie, gewas dat mag gaan groeien, staat o.a. centraal, vrije seks werd er gedaan. Na negen maanden, is het dan december. Na negen maanden volgt er een geboorte. De zongod.

    Om de zongod te verwelkomen, zijn geboorte te vieren, deed je dat door vuren te maken, lichten. Het licht heeft overwonnen. De onoverwinnelijke zon.

    Dit is de verering van de zongod/saturnus varering.Die een eigen feestkalender heeft.

    God had ook een feestkalender. pesach, ongezuurde broden, pinksteren (is ook het wekenfeest),loofhutten, etc. Ieder die de God van Israel aanbad, christen of Jood/Israeliet, vierde deze feesten, (Ook Jezus deed dat, en Paulus en Johannes) Op de dagen die God had bepaald.Want het geboorte feest van Jezus bestond toen nog niet. Pasen bestond nog helemaal niet op de eerste zondag, na de eerste volle maan, na de lente equinox.Jezus, de opgestane Heer, de Eersteling, werd gevierd tijdens het eerstelingenfeest. Dat God onze bevrijder en verlosser is,werd gevierd op feest van Pesach, Uitstorting van de Heilige Geest/Pinksteren werd gevierd op Pinksterdag/Wekenfeest. Allemaal op de kalender, dagen die God al vast gezet had. En toen zo'n 300 jaar naar christus, kwam er een fusie. Rome bepaalde dat de God van Israel geeerd moest worden, op de feestdagen van de zongod. Er is een mix gekomen in de verering en de symbolen van de zongod en onze God.Een fusie tussen God en de zon, en hun kalenders.

    Pesach mocht nog steeds gevierd worden, het feest dag God ons bevrijd heeft van vreemde goden, van Egypte en van zonde en van de dood. Maar wel op de datum van de zonkalender, en met de symbolen van de zon/paganisten cultuur. Een fusie. Het heet nu Pasen/Easter. Easter naar de godin Ostara.

    Satan zal komen als een engel des Lichts. Satan ook wel Lucifer genoemd. En lucifer geeft ook licht, een vlam. Maar welk licht mogen wij volgen. Welke vuur is van God, en welk licht is het ware echte licht.

    Toen de brandoffers in de tabernakel ingewijd werden, Werd het aangestoken met vuur. Wie onstak dat vuur? God zelf. Uit Gods aangezicht kwam er een vuur, wat het brandoffer aanstak. Dit vuur mocht nooit meer uitgaan. Met dit vuur moest ook het reukoffer altaar aangestoken werden.

    Toen de zonen van Elia, het reukoffer altaar aan wilden steken, deden ze dit met vreemd vuur, Met ander vuur dan het vuur wat God aangestoken had op het altaar. ze vielen dood neer. Alleen Gods vuur mag gebruikt worden, en geen vreemd vuur!

    Nu is er geen tempel meer. Ons lichaam is de tempel van de Heilige Geest. Welk vuur moet er in ons branden? Gods vuur. Zoals God zelf het vuur in de tabernakel aanstak, zo atak God Zijn vuur aan in ons. Tijdens Pinksteren, op het Wekenfeest. Het wekenfeest is een feest waarbbij je 50 dagen telt. Pantacost is engels voor Pinksteren. Pentacost betekend 50. Op die 50e dag, tijdens het feest wat toen die dag gevierd werd, stortte God Zijn Geest uit aan ons.. Vlammen op de hoofden/ Gods vuur.

    Dan de lichtjes in de groene boom die staan voor de verwelkoming van de zongod. Dit symbool is daaraan gewijd door de zoncultuur. De vuren die werden gemaakt voor de geboorte van de zongod op 25 december. Is het vreemd vuur?

    God zegt: Wanneer je het land Israel intrekt, let op. dat je de gewoontes van de andere volken en hun goden niet overneemt.

    En dat de zon vereerd word, is niet alleen van vroeger. Deze kalender en deze feesten worden vandaag nog steeds gevierd. En hoe dichtbij kan het zijn/ Ik deed vorig jaar ook een opleiding,  mijn 'juf' van vorig jaar, viert deze feesten. In maart, in december, in oktober enz. Dat kon ik zien op haar facebook. Ze verkleedde zich o.a. als heks en vanalles etc. Op 25 december een plaatje op haar facebook van de godin die zij vereerd  En tijdens castle feast, een feest wat ze viert, wordt een offer gedaan, met vuur, ter ere van de zongod. Daar zijn heel veel mensen bij. Dat gebeurd ieder jaar, in Nederland. In 2018 gebeurd dat vlakbij de Keukenhof dacht ik. Het is niet alleen van vroeger.

    Hhh ik heb zoveel over dit onderwerp gelezen, in de afgelopen vijf jaar, dat het me niet lukt om hier kort en bondig over te zijn.

    Hi hi, zo ie zo, ben ik iemans die met veel detail kan schrijven.. Dussssss tis veeeeel lees tekst geworden.

    Wat ik wel nog heel graag wil zeggen,is dat bovenstaande is hoe ik mijn mening gevormd heb, over alles wat ik gelezen heb. Ook bij dit onderwerp kunnen we van mening verschillen. Ik zeg dus niet dat wanneer iemand kerst viert, met boom en lichtjes, dat je dan niet van God houdt, God niet oprecht zoekt etc. Want dat doen jullie net zo als ik. Doen we allemaal. God zoeken en van Hem houden met heel ons hart. We kennen Hem, we zien Hem in ons leven.

    Ik heb wel een vraag gezet over hoe wij aan onze tradities en symbolen komen. En hoe horen wij daar nou mee om te gaan?

    En dat is waar ieder zelf een eigen keuze in kan maken.

    28 december gewijzigd door MEREL372

  • MEREL372

    28 december

    sorry mensen, ik heb ADD, en kan daardoor makkelijk spelfouten maken :'/:$)

  • 29 december

    Het waren niet de zonen van Elia maar de zonen van Aaron, Nadab en Abihu ;-)

    MEREL372 schreef:

    Toen de zonen van Elia, het reukoffer altaar aan wilden steken, deden ze dit met vreemd vuur, Met ander vuur dan het vuur wat God aangestoken had op het altaar. ze vielen dood neer. Alleen Gods vuur mag gebruikt worden, en geen vreemd vuur!

  • VROUWKE088

    29 december

    Ik vind het filmpje uit het gesloten topic, wat betekenen kerst en symbolen voor ons als christenen, heel duidelijk, dus ik plaats m hier nog een keer.

  • DIGIPEET165

    29 december

    plaatsen mag, maar ik ga mijn kerst niet anders vieren.

    kerst gaat om Christus geboorte, Hij vernederde zich tot mens voor ons.

    dat is het voornaamste. wat daar omheen verzonnen en/of aangetoond wordt

    houd mij echt niet van het gelovig aanvaarden van Zijn offer af.

  • MEREL372

    29 december

    @ Francisca, ohw ja, haha, klopt ;-)

  • MEREL372

    29 december

    @digipeet

    "het aanvaarden van het offer". Amen ;-), het is de basis van ons geloof. Niemand komt tot de Vader dan door de Zoon.

  • Donderdag om 10:26 uur

    Ik haal deze topic weer even naar voren. Gewoon om te herlezen en te bedenken: wat is goed? Waar kan ik mee "uit de voeten" en is de kerstbeleving zoals wij die hebben wel oké?

  • Donderdag om 10:57 uur

    Ja is wel goed idee nu we weer voor de kerstdagen staan!

    Ik heb een wat genuanceerdere mening over de kerstboom:

    Ik denk en geloof dat je er op zich geen zonde/kwaad mee doet als je een kerstboom in huis haalt! Maar het is vervolgens wel de bedoeling om niet de boom de "meeste aandacht" te geven en/of de sfeer daar omheen! Als we maar puur die boom neerzetten als een blikvanger met veel licht is het volgens mij alleen maar een "dode " boom waar voor de rest niets mis mee is! En dat licht wijst ons op Het Licht van de Wereld, Jezus!! Die gekomen is om de duistere machten te verslaan! Zolang we Hem in het middelpunt hebben staan is het niet zondig een kerstboom in huis te hebben!  Zo ook jaarsjes, lampjes, enzovoort! Het gaat er dus om wat voor waarde je er in ziet! Die waarde mag nooit groter zijn dan de Waarde van Christus!!

  • Donderdag om 11:07 uur

    Ik vind ook dat we best een, zelfs 2!, feestdagen mogen houden voor de geboorte van onze Verlosser en Zaligmaker!

    We moeten ons, denk ik, wel verre houden van alles wat de wereld en commercie er van maakt! Denk aan de kerstman met zijn :Ho,ho !! Helemaal geen Ho, ho! maar Hosanna, Hosanna!!

    Het Kind Jezus, Gods Zoon die moet alle Lof en Eer en Dank krijgen!!

    Ere zij God!! Ere zij God!! In de hoge.....enz.🎶🎶

    Donderdag om 11:08 uur gewijzigd door BERT970

  • Donderdag om 11:14 uur

    Bert, dit ben ik allemaal helemaal eens met jou. Prima die kerstboom met lichtjes in deze donkere dagen. En als het feest is mag je echt wel licht maken, maar het is niet het voornaamste. Het grootste licht in de grote duisternis van deze tijd(met duisternis bedoel ik alle ellende en zonden in deze wereld, het oorlogsgeweld en noem alle onvolmaaktheden maar op) is het pasgeboren kindje Jezus. Een morgenster in een donker heelal.

  • Donderdag om 12:10 uur

    Ik lees met enige regelmaar op diverse media over de *donkere dagen*
    Ik begrijp dat niet want wij zijn kinderen van een levende God, van de Allerhoogste!
    Wij zijn van de duisternis overgezet naar het licht, gered van de dood! en eeuwig leven gekregen.

    Wij leven juist door Jezus offer, in blijdschap, vreugde, door Zijn volbrachte werk voor ons.
    Daarom zijn er geen donkere dagen voor ons. iig niet voor mij.
    Want al ben ik soms verdrietig, ik heb wel de vreugde van Jezus, de blijdschap om een kind van de Hemelse Vader te mogen zijn ;-)

101 – 125 van 131    Ga naar pagina:  Vorige  1 ... 4  5  6  Volgende Plaats reactie